bahis siteleri

NHL.cz na Facebooku

Petr Adler: Penguins na trhu, aneb co se vleče, neuteče

2. září 2015, 6:03

Petr Adler

Prodat mužstvo NHL, to není jako prodat housku na krámě. Majitelé Pittsburgh Penguins Mario Lemieux (na snímku) a Ron Burkle řekli už v červnu, že hledají zákazníky. Dosud nenašli nikoho.

Zatím není ani řeči o tom, že by jim právě teď někdo vezl temnou nocí na rychlém koni kufr plný zlatých nugetů jako zálohu. Dokonce není ani řeči o tom, že by se někdo zaujal tou myšlenkou tak, aby řekl, dobrá, a co za to chcete?

Podle zasvěceného seznamu podniku a listu Forbes, činí hodnota Penguins v tuto chvíli 565 miliónů amerických dolarů. Jsou tím pádem desátí mezi mužstvy NHL. Když Lemieux a Burkle klub v roce 1999 koupili, zaplatili 107 miliónů dolarů.

Forbes tvrdí, že Lemieux a Burkle by mužstvo rádi prodali za 850 miliónů dolarů. To, tvrdí Forbes, mohou, ale spíše nemohou dokázat. Záleží hlavně na tom, co se vlastně bude prodávat.

Penguins jsou totiž poměrně ojedinělý podnik. Osamělý prodavač uprostřed poměrně malého tržiště, který přes veškerá očekávání neprodělává.

Jak je to možné?

Penguins vyprodali 334 domácích zápasů za sebou. Maji kolem devíti tisíc zájemců o sezónní vstupenky, kteří složili zálohy a teď trpělivě čekají, až se uvolní nějaké místečko. Během posledních pěti let vydělávají slušné peníze na prodeji vysílacích práv. Díky tomu, že za ně hrají slavní hráči (Sidney Crosby, Jevgenij Malkin, ale i další, a teď třeba k nim přibude Phil Kessel), mají poměrně znamenité příjmy z prodeje dresů a podobných drobností.

Hned vedle jejich pracoviště (Consol Energy Center), které zahájilo provoz v roce 2010, vlastní pozemek, na němž stávalo jejich bývalé pracoviště, Civic Arena. Tam se chystají vybudovat budovy, v nichž by bylo zhruba jedenáct set bytů a moře obchodů a úřadů.

Tak proč už před kancelářemi pánů Lemieuxe a Burkleho nestojí fronty zájemců?

Jeden z bývalých právníků mužstva, Bob Caporale, tvrdí, že je všechno v klidu, že se nic nedělo proto, že bylo léto a všichni možní zájemci byli na dovolených.

Výroky jako tento patrně způsobily, že je dnes pouze bývalým právníkem Penguins.

Penguins si kvůli prodeji klubu najali obří firmu Morgan Stanley.

A pořád se neděje nic, co by stalo za zmínku.

Tržní nejasnosti

Jedním z důvodů patrně je, že nikdo vlastně neví, co všechno je (a není) na prodej. Jenom mužstvo? Stadión také? A co budoucí budovy, od nichž se očekává, že budou působit bezmála jako tiskárny na peníze?

Dalším důvodem může být, že v posledních letech se do nákupu profesionálních sportovních mužstev málokdy pouštějí jedinci. Spiše jde o lidi, kteří zastupují skupiny mocnějších zájmů. Taková skupina musí nejdříve vzniknout, pak se musí sjednotit na názorech, a pak teprve může začít zjišťovat, zda jí ten či onen podnik vůbec stojí za to.

Je ovšem ohromně zajímavé, že většina z těch, kteří hovoří o nákupech a prodejích profesionálních sportovních mužstev zapomíná na to, že jakákoliv hodnota, včetně té, kterou si vycucá z prstu Forbes, stojí a padá v přímé závislosti na tom, jak si to které mužstvo vede. Nejen, jak si vede dnes. Jak si povede, dejme tomu, za pět nebo deset let.

Penguins se dnes otáčí kolem tří, nejvýše čtyř špičkových hráčů, a ani ti nedokázali způsobit, aby mužstvo opět dokráčelo alespoň do finále Stanleyova poháru. A přitom právě pohárové zápasy jsou pro mužstva nejzajímavější: hráči hrají, jak se říká za pusinku (a za podíl z ligové prémie, kterou lze přirovnat k denním dietám hráčů, když jsou někde na cestě). Příjmy zůstávají za nehty majitelům.

Na druhé straně začíná být také zřejmé, že samotná hvězdná hodnota hráčů se neodráží na hodnotě mužstva. Toronto Maple Leafs jsou nejdražší mužstvo ligy. A nehraje tam žádný Crosby nebo Malkin.

Tohle je dohadování z čajového listí nebo z kávové ssedliny. Chicago Blackhawks jsou podle Forbesu na čtvrtém místě mezi mužstvy NHL, a mají hodnotu zhruba 825 miliónů dolarů.

Jak to? Je to díky několika posledním vítězným sezónám? Nebo třeba také díky tomu, že se Blackhawks začali chovat slušněji ke svým divákům? Donedávna se řídili heslem, že když postaví mužstvo, však on někdo přijde. Pak pochopili, že tudy cesta nevede, takže se dějí takové věci, jako že hvězdy mužstva osobně rozvážejí sezónní vstupenky do domovů jejich majitelů.

Ano, podobného kroku se nyní dopouští řada jiných mužstev také, jenže Chicago bylo první, navíc tady hraje úlohu to, že Blackhawks vyhrávají.

Neboli: je dobré vyhrávat a současně nadbíhat divákům.

Jenže hokejoví odborníci tvrdí, že Penguins jsou za vrcholem a všechno nasvědčuje tomu, že se trochu vykašlali na budoucnost. Budou brzy jen průměrní, pak možná dokonce i podprůměrní. Proč za ně platit teď strašné peníze, když to půjde za pár sezón třeba jen za polovic?

Takže se zatím zdá, že pánové Lemieux a Burkle mají smůlu.

Může se to změnit?

Může, říkají odborníci. Ale, dodávají honem, také nemusí.

Share on Google+

RSS | Kontakt | Všeobecné obchodní podmínky a pravidla | Cookies | Nastavení soukromí | Reklama - Provozovatel BPA sport marketing a.s. ve spolupráci s eSports, s.r.o.

ISSN 1214-5718 | dotazy na redakci: redakce@nhl.cz, obchod/reklama: obchod@hokej.cz, technický provoz: webmaster@hokej.cz

© Copyright - Všechna loga a známky NHL, loga a známky týmů NHL, jakožto další vlastnické materiály včetně log konferencí a obrázků Stanley Cupu jsou vlastnictvím NHL, NHL Enterprises, L.P. a příslušných týmů. © NHL Enterprises, L.P. Všechna práva vyhrazena.