bahis siteleri

NHL.cz na Facebooku

Rozžhavená ekonomika. Oilers i celý Edmonton na dlouhé pohárové jízdě rekordně vydělali

8. července 16:00

Jiří Lacina

Říká se, že v tuzemské Extralize je ekonomicky nejlepší hrát finále a pak ho ... prohrát. Přiznal to nejeden generální manažer. Sklidíte tučné tržby za vstupné, ale hráčům pak nemusíte vyplácet bonusy za vítězství. Také v NHL se letos raduje poražený. Aspoň ekonomicky.

Panteři z Floridy sice slaví se Stanley Cupem nad hlavou, ovšem v Kanadě prožívali fanoušci hokej mnohem víc. McDavidovi to asi bude málo, ale finálová jízda Oilers rozpálila ekonomiku města nevídaným způsobem. Dopad na HDP byl vyčíslen ve stovkách miliónů.

Každé kolo přineslo svoje, nicméně finále „vystřelilo příjmy do stratosféry,“ abychom citovali Edmonton Journal doslova. Tvrdí to ekonomická studie na základě průzkumů a dat společností Explore Edmonton a Oilers Entertainment Group. Podle ní rozpumpoval hokej místní HDP po třech kolech asi o 179 miliónů dolarů. Čtvrté kolo pak přineslo další víc než polovinu z této částky. Dohromady cca 280 mil. dolarů.

Hlavně sedmé finále vyšponovalo atmosféru do vesmíru. Psali jsme o cenách lístků na šesté finále v Edmontonu. Byly rekordní. Sedmý rozhodující duel se hrál na Floridě, nicméně na veřejných místech ho sledoval celý Edmonton.

„Asi nejšílenější je, když vidíte lidi stát venku celou noc,“ říká Cindy Medynski z Explore Edmonton. „Ekonomicky pro celé město ohromná věc.“

Oslíčku otřes se

Oilers si co do příjmů a zisků vedou skvěle. Podle Forbesu byl Edmonton v loňské sezóně s Torontem nejziskovější organizací v NHL. Nezaměňovat prosím s absolutní hodnotou klubu. Pokud bude Edmonton generovat takové zisky pravidelně, poroste i jeho tržní hodnota.

Loni se dostali Oilers a Maple Leafs se ziskem před zdaněním jako jediní přes 120 miliónů. Nikdo v NHL nevydělal podle Forbesu víc. Kolik to, proboha, bude letos, po započtení obřích tržeb z finálové série? Přičtěte merchandising (prodej suvenýrů). Přičtěte rekordní televizní sledovanost, s níž se chlubil po skončení série oficiální server nhl.com.

Vydělala celá liga a vydělají i Oilers, jejichž příjmy jdou v posledních sezónách strmě nahoru. Viz tabulka. (Revenue jsou hrubé příjmy, operating income zisk po odečtení nákladů.) Účetní závěrka za letošní ročník je samozřejmě ještě v nedohlednu, ale do ekonomické historie klubu se vzdor finálové porážce zapíše tenhle rok tím nejjásavějším písmem.

Stejně tak u řady místních podnikatelů. Z hokejového šílenství vytěžily veškeré služby, restaurace, hotely, obchody, taxíky... Už během prvního kola hlásily nárůst tržeb o 63%. Ve druhém kole o 80%. Proti Floridě o 150%.

Vyhrát může jen jeden. Vydělávat můžou všichni. Je skvělé vidět NHL zase v dobré ekonomické kondici. Hokejisté překonávají platy z období před výlukou 2004-05 (Jaromír Jágr bral 11 mil. dolarů), aniž by kluby strádaly jako tehdy. Žádný tým nebyl v loňské sezóně ve ztrátě a konkrétně Edmonton se stává vzorovou organizací pro všechny ostatní.

Share on Google+

RSS | Kontakt | Všeobecné obchodní podmínky a pravidla | Cookies | Nastavení soukromí | Reklama - Provozovatel BPA sport marketing a.s. ve spolupráci s eSports, s.r.o.

ISSN 1214-5718 | dotazy na redakci: redakce@nhl.cz, obchod/reklama: obchod@hokej.cz, technický provoz: webmaster@hokej.cz

© Copyright - Všechna loga a známky NHL, loga a známky týmů NHL, jakožto další vlastnické materiály včetně log konferencí a obrázků Stanley Cupu jsou vlastnictvím NHL, NHL Enterprises, L.P. a příslušných týmů. © NHL Enterprises, L.P. Všechna práva vyhrazena.