NHL.cz na Facebooku

Geneze rozšiřování příjmů. Reklamy na dresech NHL tu byly už dřív

13. září 14:30

Jiří Lacina

Někoho to děsí, další to považuje za nevyhnutelné. Od sezóny 2022-23 NHL každopádně schválila používání reklam na dresech. Připojí se tak k NBA a také evropským soutěžím, kde tento trend převládl dávno. Pokud ovšem zapátráme v historii, nejde ani v kontextu NHL o úplnou novinku.

Starší fanoušci Vancouveru si to pravděpodobně vybaví. Na konci osmdesátých let a pak v roce 1994 na jednu sezónu zdobila trikoty Canucks reklama. Jednalo se o dresy tréninkové.

„Žádali jsme o shovívavost, ale zastavili nás,“ vzpomíná pro vancouverský tisk někdejší klubový vlastník Arthur Griffiths na druhý pokus z necelé poloviny devadesátých let.

Během play off 1994 se Griffiths pokoušel informovat ligové vedení, že klub uzavřel sponzorskou smlouvu s výrobcem sportovních drinků Gatorade. „Hledali jsme nové příjmy kvůli slabšímu kanadskému dolaru. Chtěli jsme buď povolit tohle, nebo sdílení příjmů,“ dodává.

Pojízdné billboardy nechceme

Snaha vyšuměla v momentě, kdy kluby napříč ligou žádost Vancouveru zamítly. Převažovala obava, že Canucks otevřou dvířka k něčemu, co tak děsilo na příkladu Evropy. Hokejové dresy z evropských soutěží jsou totiž za mořem reflektovány jako „pojízdné billboardy“.

Přes ujišťování, že k ničemu takovému nedojde, zůstala liga neústupná. Kauza aspoň akcelerovala debaty o sdílení příjmů. Bettman se snažil vysvětlit bohatším, že musí přispět na chudší.

Na podzim 1994 přišla první výluka. Dohadování s hráči o kolektivní smlouvě se natáhlo až do ledna. Vancouver pokračoval v užívání sponzorského loga na tréninkových dresech, po sezóně 1994-95 ovšem NHL jeho snahu definitivně vetovala.

Změna je život

Myšlenka sdílení příjmů nabírala na síle. Typickým příkladem jsou venkovní zápasy s obrovskou návštěvností a zájmem televizních stanic. „Jde o nejširší propagaci ligy, kde jsou příjmy děleny rovným dílem mezi všechny týmy,“ chlubil se později Bettman.

Canucks usilovali o reklamu na dresech už na konci osmdesátých let, kdy uzavřeli smlouvu se Super Socco, jiným, dnes již zapomenutým výrobcem sportovních nápojů. Součástí smlouvy bylo umístění loga na tréninkových dresech. Ani pan Griffiths už si nepamatuje podrobnosti; smlouva prý trvala jednu sezónu, snad dvě.

Garance hráčských smluv a výpadky v příjmech nakonec ve složité covidové době přiměly všechny změnit názor. Brzo budou reklamy na dresech NHL plošnou realitou.

Share on Google+

RSS | Kontakt | Všeobecné obchodní podmínky a pravidla | Reklama - Provozovatel BPA sport marketing a.s. ve spolupráci s eSports, s.r.o.

ISSN 1214-5718 | dotazy na redakci: redakce@nhl.cz, obchod/reklama: obchod@hokej.cz, technický provoz: webmaster@hokej.cz

© Copyright - Všechna loga a známky NHL, loga a známky týmů NHL, jakožto další vlastnické materiály včetně log konferencí a obrázků Stanley Cupu jsou vlastnictvím NHL, NHL Enterprises, L.P. a příslušných týmů. © NHL Enterprises, L.P. Všechna práva vyhrazena.

'];